Pozycjonowanie

//Pozycjonowanie

Pozycjonowanie

Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie strony to Twój obowiązek, jeżeli chcesz zaistnieć w Internecie. Z samej wyszukiwarki Google miesięcznie korzysta większa część internautów. Jest to najlepszy dowód na to, że prowadząc biznes w Internecie, warto zadbać, aby nasi użytkownicy odnaleźli naszą witrynę internetową w wynikach wyszukiwania.

Czym jest Pozycjonowanie?

Pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej to działania mające na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Najczęściej pozycjonowanie bazuje na technikach nie w pełni zgodnymi z wytycznymi wyszukiwarek. Pozycjonowanie jest ściśle powiązane z SEO.

Wyniki wyszukiwania 

Kiedy wpisujesz w wyszukiwarce frazę której poszukujesz, otrzymujesz listę stron internetowych, które są przez wyszukiwarkę uznane jako najlepiej pasujące do danego hasła. Możesz się zdziwić jeżeli usłyszysz ze w wyszukiwarce strony nie są porządkowane od najlepszej do najgorszej. Często webmasterzy pomagają witrynom osiągnąć wyższe pozycje poprzez pozycjonowanie! Dowiedz się czym jest pozycjonowanie, z tego artykułu. Zacznijmy jednak od początku.

Strona wyników wyszukiwania prezentuje się zazwyczaj w taki sposób:

Pierwsze 3 wyniki wyszukiwania oraz wyniki znajdujące się z boku oznaczone są znakiem “Reklama”. Są to tzw. płatne wyniki wyszukiwania. Jeżeli chcemy, żeby dana strona internetowa była wyświetlana pod konkretnym hasłem, trzeba za to zapłacić. Za wyświetlanie stron w wynikach wyszukiwania w bloku reklamowym odpowiedzialna jest usługa Google AdWords.Nas jednak interesują tzw. naturalne wyniki wyszukiwania, czyli strony internetowe, które znalazły się na liście wyników wyszukiwania na dane hasło bez płacenia za to firmie Google.Warto wspomnieć, że strona z wynikami wyszukiwania może wyglądać inaczej, zależnie od tego co wpisujemy w wyszukiwarkę. Różna może być także liczba pozycji, które znalazły się na pierwszej stronie wyszukiwania.

Co to jest SEM

Search Engine Marketing (SEM) czyli marketing prowadzony w wynikach wyszukiwania. SEM to zbiór działań wykonywanych w ramach SEO, reklamy płatnej (PPC) oraz pozycjonowania. Działania SEM skupiają się przede wszystkim na pozyskiwaniu i monetyzacji ruchu na stronie internetowej. Przyjęło się stosować zapis SEM = SEO + PPC.

Kto ustala kolejność stron w wynikach wyszukiwania i od czego ona zależy?

Kolejność, w jakiej pokazywane są strony internetowe nie jest oczywiście przypadkowa. Najwyżej (nie licząc płatnych wyników wyszukiwania = reklam) znajdują się strony internetowe, które zostały uznane za najbardziej pasujące do wpisanego zapytania. Za ułożenie ich w odpowiedniej kolejności odpowiedzialny jest algorytm wyszukiwarki Google.

Dokładny sposób działania algorytmu nie jest oczywiście powszechnie znany, jednak znane są czynniki, które mają wpływ na to, że jedna strona znajduje się w wynikach wyszukiwania na wyższej pozycji niż inne. Wszystkich czynników, które mają na to wpływ jest około 200. Elementy, które maja wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania możemy podzielić na 2 ogólne grupy:

  • czynniki związane z treścią na stronie i jej działaniem
  • czynniki związane z popularnością strony w Internecie

Do czynników związanych z treścią na stronie i jej działaniem zaliczyć możemy m.in.:

  • ilość treści na stronie
  • występowanie słów kluczowych (tych, które wpisujemy w wyszukiwarkę) w tekście na stronie
  • występowanie słów kluczowych w nagłówkach tekstu
  • częstotliwość dodawania nowych treści (np. artykułów) na stronie internetowej
  • obecność słów kluczowych w adresie URL
  • unikalność treści na stronie (czy nie są skopiowane z innych źródeł)
  • szybkość ładowania strony
  • odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony

Z kolei czynniki związane z popularnością strony internetowej opierają się głównie na linkach (odnośnikach), które prowadzą do naszej strony www z innych stron. Przykładowe czynniki to np.:

  • ilość różnych stron internetowych, które zamieszczają odnośniki do naszej strony
  • łączna ilość linków z innych stron www
  • jakość stron internetowych, które linkują do naszej (liczba użytkowników je odwiedzająca, ich popularność)
  • obecność w social media (Facebook, Twitter, Google+)

Na czym polega SEO (pozycjonowanie stron internetowych)?

Co więc zrobić żeby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami kluczowymi? Wszelkie działania, które dążą do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania nazywane są pozycjonowaniem strony internetowej. Jest to polska nazwa tego procesu, za granicą działania te nazywane są po prostu SEO. Rozwinięcie skrótu SEO to Search Enginge Optimization, co możemy tłumaczyć jako “optymalizację pod wyszukiwarki internetowe”.

Na czym więc polega pozycjonowanie?

Polega ono na dążeniu do poprawy wszystkich elementów, które mają wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Czynniki te były już wymienione wcześniej. Dla przypomnienia, są to czynniki związane z funkcjonowaniem strony www, treściami na tej stronie oraz jej popularnością wśród użytkowników.

Czynności, które są składowymi całego procesu pozycjonowania strony to m.in:

  • odpowiednia optymalizacja kodu HTML strony
  • przygotowanie treści na stronie i odpowiednia ich optymalizacja (umieszczenie ważnych słów kluczowych, ustawienie właściwych nagłówków)
  • usprawnienie funkcjonowania strony pod względem technicznym (brak błędów na stronie, szybkość ładowania strony)
  • ustalenie odpowiedniej struktury strony (podzielenie informacji zamieszczonych w serwisie na odpowiednie podstrony)
  • przygotowanie wersji serwisu służącej do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
  • zdobywanie linków z innych stron (zakup linków, publikacja artykułów, katalogi firm sponsorowanych, współpraca z innymi portalami, marketing szeptany)

To tylko kilka punktów ze znacznie dłuższej listy zadań, która towarzyszy procesowi pozycjonowania stron. Temat ten będzie opisany szerzej w kolejnych artykułach z tego cyklu.

Często spotykane mity na temat SEO

Czytając w sieci artykuły dotyczące SEO nieraz można natknąć się na zupełnie nieprawdziwe informacje – mity na temat SEO. Zdarza się także wiele nieuczciwych firm, które próbują niecnymi praktykami oszukać klientów. Oto najczęściej spotykane mity i błędne przekonania na temat pozycjonowania:

  • Pozycje osiągnięte raz, są dane na zawsze  nic bardziej mylnego, zmiany w wynikach wyszukiwania zachodzą cały czas, pozycja strony w wynikach wyszukiwania może zmieniać się codziennie. Wynika to po pierwsze z tego, że Google wprowadza zmiany w swoim algorytmie, a po drugie z tego, iż konkurencja nie śpi.
  • Istnieje jeden uniwersalny “przepis” na osiągnięcie najwyższych pozycji – pełnej wiedzy na temat funkcjonowania algorytmu wyszukiwarki nie posiada nikt, poza pracownikami Google. Dlatego też wszystkie działania SEO oparte są na testach, wiedzy oraz obserwacjach.
  • Pozycjonowanie to czynność jednorazowa  niestety tak to nie działa. W większości przypadków utrzymanie strony wymaga prowadzenia działań na bieżąco.
  • Gwarancja osiągnięcia pozycji  to sformułowanie spotkamy często w ofercie firm zajmujących się pozycjonowaniem. Niestety jest to tylko zwykły chwyt marketingowy. Nikt nie jest w stanie zapewnić 100% gwarancji osiągnięcia wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

9 kroków do witryny przyjaznej pozycjonowaniu w Google:

1. Odpowiednia architektura informacji na stronie

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania stron www jest odpowiednia architektura witryny, która zapewni zarówno użytkownikom, jak i robotom indeksującym odpowiednio szybkie dotarcie do najważniejszych treści. Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym i o indeksowaniu tylko najważniejszych podstron.

2. Przyjazne adresy url

Odpowiednia optymalizacja adresów url jest ciągle bardzo ważnym czynnikiem pozycjonowania. Nie jest to konieczne, ale jeśli masz taką możliwość to używaj słowa kluczowego w nazwie domeny. Należy zadbać o to, aby w adresach pojawiły się najważniejsze słowa kluczowe przypisane do wybranej podstrony. Ważnym elementem jest długość adresów url i ich składnia.

Przykład adresu url z branży turystycznej dla tytułu strony:

  • Wakacje w Hiszpanii. Hotel IBRIS – Gran Canaria
  • domena.pl/hiszpania/gran-canaria/hotel-ibris

Przykład adresu dla sklepu internetowego:

  • Buty męskie Reebok Continental White
  • domena.pl/buty/meskie/reebok/continental-white

3. Linkowanie wewnętrzne

Odpowiednia struktura strony oraz linkowanie wewnętrzne ma bardzo istotny wpływ na pozycjonowanie. Dzięki umiejętnemu linkowaniu możemy określić jak rozdzielić przepływ page rank’u pomiędzy wybranymi podstronami danego serwisu. Za pomocą linkowania wewnętrznego oraz odpowiedniego podlinkowania każdej ze znaczących witryn możemy osiągnąć sukces w postaci ruchu oraz wysokich wyników w serpach. Na poziomie tworzenia struktury serwisu warto rozrysować sobie schemat linkowania wewnętrznego. Będzie on bardzo pomocny na kolejnych etapach pozycjonowania.

4. Odpowiednie nakierowanie na słowa kluczowe

Bardzo ważnym czynnikiem pozycjonowania strony internetowej w Google jest odpowiednie nakierowanie na słowa kluczowe w linkowaniu wewnętrznym. Zawsze, jeśli tylko jest to możliwe, należy używać linków z anchor tekstem zgodnym z najważniejszym słowem kluczowym. Dodatkowo trzeba pamiętać o tym, aby słowo kluczowe było użyte w znaczniku title linka. Jeśli to możliwe, zrezygnuj ze zwrotów typu „czytaj więcej” „przejdź dalej” „zobacz więcej”.

5. Optymalizacja treści zgoda z pozycjonowanym słowem kluczowym

Ważne, aby słowo kluczowe, które jest przypisane danej podstronie pojawiło się co najmniej kilka razy w treści witryny, w znacznikach <h1> <h2> <h3> oraz w tytule strony. Treść na witrynie musisz odpowiednio napisać wzbogacić w słowa kluczowe. Wówczas Google może ją przypisać do odpowiedniego katalogu, oraz aby robot mógł określić o jakim temacie mówi dana podstrona. Dobrą praktyką w pozycjonowaniu stron www jest odmienianie słowa kluczowego przez przypadki oraz synonimy.

6. Duplikacja treści, a pozycjonowanie

Skupiając się na problemie duplikacji treści w kontekście pozycjonowania stron internetowych należy rozważyć dwie kwestie. Duplikacje treści w obrębie witryny oraz duplikacje treści zaindeksowanych w Google. Pierwszym krokiem aby pozbyć się zduplikowanych treści jest zweryfikowanie adresu domeny w Google Search Console. Zastosowanie odpowiedniego przekierowania 301 z adresu www na adres bez www lub w drugą stronę – z adresu bez www na adres z www. Przy tworzeniu treści na stronę internetową powinno się tworzyć tylko i wyłącznie unikalne treść. Pamiętając o tym aby treści nie były skopiowane z innych (szczególnie mocniejszych) stron internetowych. Ponadto należy pamiętać o tym, by ta sama treść nie była zaindeksowana pod różnymi adresami www (jest to ważne szczególnie gdy na stronie występuje wyszukiwarka, która indeksuje wyniki wyszukiwania).

7. Kanibalizacja słów kluczowych w pozycjonowaniu 

Kanibalizacją słów kluczowych w pozycjonowaniu stron w wyszukiwarkach jest sytuacja, w której to samo główne słowo kluczowe zostaje użyte w optymalizacji kilku podstron. Wtedy robot Google sam wybiera stronę, która wyświetla się pod wybrane zapytanie. Często jako pierwsza wyświetlana jest podstrona, która nie jest „wskazana” przez właściciela witryny jako najważniejsza dla danego słowa kluczowego. Prowadzi to do sytuacji, w której różne podstrony pod danym słowem kluczowym wyświetlają się w serpach, co powoduję częstą niestabilność wyników. Wyjściem z problemu jest ograniczenie stosowania słów kluczowych na podstronach, które nie powinny być wyświetlane pod dane zapytanie.

8. Szybkość ładowania strony i jej wpływ na pozycjonowanie

Obecnie szybkość ładowania strony jest podawana jako jeden z czynników rankingowych w prawie wszystkich raportach, które mówią o czynnikach wpływających na pozycjonowanie. Najlepszym narzędziem na sprawdzenie jak Google ocenia witrynę jest PageSpeed Insights, które dodatkowo wskazuje na elementy, które można poprawić aby strona ładowała się szybciej.

Dlaczego warto poświęcić czas na dopracowanie tego elementu?

  • roboty Google będą szybciej poruszać się pomiędzy podstronami serwisu, co spowoduje szybszą indeksację serwisu
  • użytkownicy nie lubią przebywać na witrynach, które się długo wczytują – obniżenie czasu wczytywania doprowadzi do zmniejszenia współczynnika odrzuceń
  • strona straci „kotwicę”, która nie pozwala jej być odpowiednio widoczną w wynikach wyszukiwania – przełoży się to bezpośrednio na pozycje (szczególnie w drastycznych przypadkach)

9. Wersja mobilna strony wpływa na pozycjonowanie w Google

Od 21 kwietnia 2015 roku dostosowanie witryny pod urządzenia mobilne ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony. Na ten fakt należy zwrócić uwagę. Szczególnie z tego powodu że deweloperzy w przeszłości nie stosowali takich metod jak RWD. Jest to bardzo istotny czynnik czynnik, dlatego że coraz większy procent wszystkich zapytań pochodzi z urządzeń mobilnych. Brak dostosowania strony obniża jej pozycję w serpach. Najlepszym narzędziem do sprawdzenia czy strona jest dostosowana dla użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych jest test zgodności z urządzeniami mobilnymi.

2018-10-12T14:02:13+00:00
Język »