

Kryzys a budżety reklamowe: co warto wiedzieć przed ucięciem wydatków na reklamę?
Gdy koszty rosną, a zyski maleją, naturalną reakcją jest poszukiwanie oszczędności. Wiele firm uważa koszty marketingu za mniej istotne i to właśnie w tym obszarze decydują się na cięcia. Ale czy takie działanie jest właściwe? Dowiedz się, co powinieneś wiedzieć, zanim obetniesz wydatki na reklamę i czy warto.
Marketing w czasach kryzysu – czy warto ciąć koszty?
Za każdym razem, gdy wzrost gospodarczy spowalnia, firmy ograniczają niepotrzebne wydatki. Najczęściej cięcie kosztów odbywa się w działach marketingu i promocji sprzedaży. W tym przypadku racja wydaje się słuszna – są to działy, które nie mają bezpośredniego wpływu na produkcję produktów i usług przeznaczonych na sprzedaż, a którym często towarzyszą znaczne wydatki. Z pewnością jest to skuteczny sposób na szybką poprawę budżetu firmy. Ale czy na dłuższą metę warto?
Doświadczenie pokazuje, że skuteczniejsze jest postępowanie odwrotne. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych podczas recesji w latach 1981-1982 pokazały, że firmy, które w kryzysie i po jego zakończeniu zwiększały wydatki, odnotowały średni wzrost na poziomie 275%. Tymczasem firmy tnące koszty rosły średnio o zaledwie 19%. Daje do myślenia, prawda? Należy zaznaczyć, że podobne badania prowadzono również w innych krajach i zawsze można było wyciągnąć podobne wioski – w sytuacji kryzysowej też nie warto oszczędzać na marketingu. Badania pokazują nawet, że jest to jedna z najgorszych rzeczy, jakie można zrobić! Warto pamiętać, że recesja nigdy nie trwa wiecznie.
Dlaczego warto zwiększyć budżet reklamowy w kryzysie?
Właściwie przeprowadzony marketing to podstawa przetrwania w trudnych czasach. Chociaż gospodarka spowalnia, nigdy nie zatrzymuje się całkowicie. Popyt na te same towary lub usługi może się zmniejszyć, ale nie ustanie. Konsumenci wciąż decydują portfelami, które firmy przetrwają. W takiej sytuacji tym bardziej warto zadbać o to, aby pozostać w pamięci klientów.
Ponadto utrzymanie lub nawet zwiększenie wydatków na reklamę w czasie kryzysu może pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Kiedy inni tną koszty, z pewnością łatwiej jest się wyróżnić, zdobyć nowych klientów i zacieśnić relacje z obecnymi. W rezultacie, gdy kryzys się skończy, inni muszą odbudować swoje straty, a Ty jesteś o kilka kroków przed nimi! Tak było w przypadku wszystkich analizowanych do tej pory kryzysów.
Jak prowadzić marketing kryzysowy?
Aby mieć pewność, że budżet na marketing nie zostanie zmarnowany, musisz go mądrze wykorzystywać. Ograniczenie konkurencji nie oznacza, że można obniżyć jakość działania.
Warto pamiętać, że w trudnej sytuacji ekonomicznej konsument jest bardziej wybredny i liczy się każdy grosz. Zdecydowanie powinieneś zadbać o utrzymywanie relacji ze stałymi klientami – nawet jeśli w danym momencie nie są w stanie dokonać zakupów, nie zapomną o Twojej firmie i tam skierują swoje kroki, gdy sytuacja się poprawi.
W kryzysie możesz sobie pozwolić na większe starania, ponieważ konkurencja jest o wiele mniej trudna. To świetny pomysł na wypróbowanie nowych metod marketingowych, a nawet odświeżenie wizerunku. Warto też monitorować i śledzić zmieniające się zachowania konsumentów.
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój kryzysowy marketing będzie skuteczny, warto skorzystać z fachowego wsparcia. Zapraszamy do współpracy!