Kryzys a budżety reklamowe co warto wiedzieć przed ucięciem wydatków na reklamę
Kryzys a budżety reklamowe co warto wiedzieć przed ucięciem wydatków na reklamę

Kryzys a budżety reklamowe: co warto wiedzieć przed ucięciem wydatków na reklamę?

Gdy koszty rosną, a zyski maleją, naturalną reakcją jest poszukiwanie oszczędności. Wiele firm uważa koszty marketingu za mniej istotne i to właśnie w tym obszarze decydują się na cięcia. Ale czy takie działanie jest właściwe? Dowiedz się, co powinieneś wiedzieć, zanim obetniesz wydatki na reklamę i czy warto.

Marketing w czasach kryzysu – czy warto ciąć koszty?

Za każdym razem, gdy wzrost gospodarczy spowalnia, firmy ograniczają niepotrzebne wydatki. Najczęściej cięcie kosztów odbywa się w działach marketingu i promocji sprzedaży. W tym przypadku racja wydaje się słuszna – są to działy, które nie mają bezpośredniego wpływu na produkcję produktów i usług przeznaczonych na sprzedaż, a którym często towarzyszą znaczne wydatki. Z pewnością jest to skuteczny sposób na szybką poprawę budżetu firmy. Ale czy na dłuższą metę warto?

Doświadczenie pokazuje, że skuteczniejsze jest postępowanie odwrotne. Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych podczas recesji w latach 1981-1982 pokazały, że firmy, które w kryzysie i po jego zakończeniu zwiększały wydatki, odnotowały średni wzrost na poziomie 275%. Tymczasem firmy tnące koszty rosły średnio o zaledwie 19%. Daje do myślenia, prawda? Należy zaznaczyć, że podobne badania prowadzono również w innych krajach i zawsze można było wyciągnąć podobne wioski – w sytuacji kryzysowej też nie warto oszczędzać na marketingu. Badania pokazują nawet, że jest to jedna z najgorszych rzeczy, jakie można zrobić! Warto pamiętać, że recesja nigdy nie trwa wiecznie.

Dlaczego warto zwiększyć budżet reklamowy w kryzysie?

Właściwie przeprowadzony marketing to podstawa przetrwania w trudnych czasach. Chociaż gospodarka spowalnia, nigdy nie zatrzymuje się całkowicie. Popyt na te same towary lub usługi może się zmniejszyć, ale nie ustanie. Konsumenci wciąż decydują portfelami, które firmy przetrwają. W takiej sytuacji tym bardziej warto zadbać o to, aby pozostać w pamięci klientów.

Ponadto utrzymanie lub nawet zwiększenie wydatków na reklamę w czasie kryzysu może pomóc w uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Kiedy inni tną koszty, z pewnością łatwiej jest się wyróżnić, zdobyć nowych klientów i zacieśnić relacje z obecnymi. W rezultacie, gdy kryzys się skończy, inni muszą odbudować swoje straty, a Ty jesteś o kilka kroków przed nimi! Tak było w przypadku wszystkich analizowanych do tej pory kryzysów.

Jak prowadzić marketing kryzysowy?

Aby mieć pewność, że budżet na marketing nie zostanie zmarnowany, musisz go mądrze wykorzystywać. Ograniczenie konkurencji nie oznacza, że ​​można obniżyć jakość działania.

Warto pamiętać, że w trudnej sytuacji ekonomicznej konsument jest bardziej wybredny i liczy się każdy grosz. Zdecydowanie powinieneś zadbać o utrzymywanie relacji ze stałymi klientami – nawet jeśli w danym momencie nie są w stanie dokonać zakupów, nie zapomną o Twojej firmie i tam skierują swoje kroki, gdy sytuacja się poprawi.

W kryzysie możesz sobie pozwolić na większe starania, ponieważ konkurencja jest o wiele mniej trudna. To świetny pomysł na wypróbowanie nowych metod marketingowych, a nawet odświeżenie wizerunku. Warto też monitorować i śledzić zmieniające się zachowania konsumentów.

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój kryzysowy marketing będzie skuteczny, warto skorzystać z fachowego wsparcia. Zapraszamy do współpracy!

Maszy pytania?
Skontaktuj się z nami 😉